Jorden skal forkæles nu

Tilbage på bloggen igen, den sidste stykke tid har jeg haft mange andre projekter kørerne både familiemæssigt og arbejdet.. men har dæl'me savnet at være i haven og bloggen :)
 - Og nu skal jorden forkæles og gøres klar til næste havesæson :) :) - og i går (søndag) skulle mine dahlia / geogine knolde op af jorden..
 Nattefrosten har taget blomsterne, og tiden er inde til at de skal op og pakkes væk til vinteren..
 Sådan.... det er nogle gamle knolde iblandt !!! nogen af dem er omkring 50 år..
 De får lov til at tørre i drivhuset en uges tid, inden de kommer ned i kælderen, og derefter venter den store rengøring af drivhuset :)
 Den brugte pottejord som tomater var dyrket i har jeg fordelt ud i bedet..
 Og efter fordelingen kommer GULDET ovenpå, nemlig en god gang kaninmøg blandet med lidt hønsemøg...
 Sådan... som en god dyne på jorden...
Til sidst lægger jeg resten af dahlia / geogine affaldet ovenpå...

Til foråret fjerne jeg kun det groveste materiale og sætter igen mine dahlia / geogine knolde i jorden :)

https://www.frontiersin.org/files/special%20topics/7432/thumb_400.jpg 
Disse bæster skal bare forkæles, og til gengæld får man den bedste jord til dyrkning..

Kommentarer

  1. Ja men det kan jo ikke være bedre. Godt at se dig her på bloggen igen :)
    Mojn

    SvarSlet
  2. Elsker kompost indlæg, og dine dahlia bliver da MØG forkælet. Men nu kommer tusind kroner spørgsmålet... jeg så en Monty Don udsendelse (Gardeners World) forleden dag. Han havde netop fat i dahlia. Nu er mit skoleengelske ikke ligefrem til UG, X og slange, og der var ingen undertekster...MEN jeg opfattede at han sagde, at hvis man giver for næringsrig jord, bliver dahliaerne meget frodige men giver ikke så mange blomster. Jeg havde netop i år stop fodret mine dahlia med god kompost og jeg syntes netop ikke de blomstrede så meget som jeg havde forventet. Samtidig læser jeg at dahlia kræver masser af næring....ja, jeg er altså lidt rundforvirret. Hvad er din erfaring?

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Friis
      Dahlia er ekstrem meget sultne, og de SKAL have masser af næring, og den bedste gødning (hvis du bruger alm. gødning ?) er græsplænegødning, for det indeholder det samme NPK-halløj som dahliaer skal bruge. og selvom at jeg fodre jorden om efteråret så er jeg "desværre" nød til også at give dem noget NPK gødning og det får de ca. 2-3 gange pr. sæson. Og første gang når knoldene er kommet i jorden... de er sultne som bare fanden....

      Slet
  3. Hej igen Tim :-) Godt at vide, at du er der.
    Det lyder som en lækker jord, du får lavet. Guf for jordboerne.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. jeps... skønt at være tilbage igen :)

      Slet
  4. Hej Tim

    Det ser godt ud. Og du her ret, nu er bare et godt tidspunkt til at forbedre jorden!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Karsten
      takker, og vi skal være god ved jorden :)

      Slet
  5. Tænk at have Dahliaknolde der er 50 år :)
    Du har et godt forløb der med jordforbedring og gødning. Her har vi helt glemt at tænke på at Dahlia skulle have gødning og de præsterede da heller ikke helt så godt i år.
    Heldigvis kan vi nok godt huske det til næste år :)

    SvarSlet
  6. mojn Anemone
    ja... det er nogle gamle knolde iblandt :) :)
    Mine har blomstret fint i år, selvom de brune bæster (snegle) var hårde ved planterne i år :(

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske