BOGANMELDELSE - Havens Spisekammer

 Jeg blev kontaktet om jeg ville lave en anmeldelse af den kommende havebog "Havens Spisekammer" - Og jeg elsker havebøger, så hvorfor ikke !! - uha.... og det har jeg aldrig prøvet før, håber at i kan bære over med mig..

 - For en god ordens skyld skal det bemærkes, at jeg IKKE modtager nogen form for betaling eller lign. for denne anmeldelse eller bogsalg. 

Flot forside, og bogens størrelse er perfekt, den er ca. 24,5 x 18,5 cm og 2,5 cm tyk.

Forord
Forordet er flot skrevet, jeg sad med et lille smil da jeg læste dette, og jeg kunne nikke genkendende til mange punkter.
  • elsker at bruge og dyrke haven og tilberede sunde retter af havens afgrøder.
  • økologiske køkken og bæredygtighed i Haven.
  • hensyn til miljø og klima
  • lære den næste generation om køkkenhaven m.m.
og forfatteren slutter forordet af med en af Alfred Austin flotte digter..
Glæden ved havearbejde:
Hænderne i jorden, hovedet i solen
og hjertet i naturen.
At yrke en have giver ikke kun næring til kroppen,
med også til sjælen
Alfred Austin, The Garden that I Love.

Og nu til indholdet..

Bogen er delt op i 12 kapitler, dvs. årets 12 måneder..

Forfatteren starter ud med eksempelvis april måned, fortæller lidt om måneden med vejret og vejrvarsler. 

Og så er det endda plads til at fortælle hvad April betyder ??. Dejligt at det også er plads til disse sjove indlæg, det gør bogen lidt mere sjov :) .

Desværre kender jeg ikke forfatteren Birgitte Laurent Lund personligt, men hun må have en dejlig sød humor. Det er godt nok ikke hver dag at jeg kan finde Peter Plys og Co. i en "seriøs" havebog, og endda flettet perfekt ind i hendes storytelling af maj måned.

Haven i den aktuelle måned

Derefter kommer der nogle nyttige gøre måls punkter den aktuelle måned, og her kommer Birgitte meget fornuftig omkring køkkenhave, drivhus, frugtbusker og frugttræer. Er man relativ ny i haven, så dette en god "to do" liste.

Køkkenet i den aktuelle måned

Bogen er smækfyldt med gode opskrifter, hver måned er der lagt vægt på køkkenhavens aktuelle frugt og grønsager og dertil flotte billeder..

for eksempel hvad er mere "kedeligt" end kartofler ?? - den typiske gennenkogte usexede kartoffel !! 

ikke her i bogen, Birgitte har forstået at gøre kartoflen mere sexet, med nogle gode opskrifter.

Opskrifter som kartoffelpizza og kartoffelpandekager med havregryn.

Min kone Henriette har også studeret opskrifterne lidt nærmere, og det blet til en del lækkerier, og her kommer hendes vurdering af opskrifterne..

Opskrifterne er nemme og lige at gå til, jeg kan godt lide at der er få ingredienser,  som er standard ingredienser i husholdninger,  så man skal ikke først ud at købe en hel masse, hvor man kun får brugt en lille del, og resten bliver smidt ud.

 Her er nogle af Henriette's resultater, fra opskrifterne i bogen.

Æblestænger
Blåbærpandekager
Persille-hvidløgsflutes
Øverst til venstre: kartoffelpandekager med havregryn, nederst er det rødbede-æblesalat.

Måneds grønsag/frugt i køkkenet
Hver måned er det en frugt eller grønsag, som Birgitte beskriver lidt mere om sundhed og vitaminindhold. I August måned er emnet tomater, hun holder det meget kortfattet og ikke noget af det "langhåret, videnskabelige teksthalløj", og her kan alle være med. Derefter nogle gode opskrifter..
  • Fyldte tomater
  • Foccacia med tomater, spinat og timian
  • toamttærte.
Og har man en god tomatsæson, med masser af tomater som man ikke kan nå at spise her og nu , så er der muligheder hed disse opskrifter ..
  • tomatsauce til pasta, lasagne, pizza m.m
  • henkogte tomater.
 Månedens tema
Hver måned slutter af med et tema, og her igen velskrevet og de er mellem en til tre sider.
 
Min personlige vurdering af bogen.
 Birgitte kommer godt rundt i hele haveåret fra januar til december, og det er dejligt at hun også lige putter lidt høns og bier med i bogen, og ikke mindst Peter Plys ;)
 
Jeg er overbevist om at Havens Spisekammer vil blive flittig brugt blandt køkkenhave entusiaster, bare de gode opskrifter af egne afgrøder, de er nemme og let til at gå til som min kone har beskrevet. 
 
Er man nybegynder og / eller ny husejer som ønsker lidt spiseligt i haven, så vil jeg klart anbefale denne bog. Og for vi andre "gamle" havefolk, er bogen et fornuftigt opslagsværk. For skulle en dag komme hvor jeg lige har lidt for for mange modne tomater ! så kan vi hurtig finde et par gode opskrifter.
 
Målgrupperne for bogen må være havefolket, og dem som elsker god madlavning og kager..

Og nu er det snart jul, så skriv den på jeres ønskeseddel :)
 
 
Bogen udkommer den 28 oktober 2021, og har følgende ISBN 978-87-93959446, og kan købes i alle landes boghandlere, netboghandlere og på shop.egolibris.dk.

Kommentarer

  1. Spændende med en ny - god - havebog, og du skriver meget fint og positivt om den! Det var en god julegave at ønske sig, og hvis der bare har sneget sig en lille smule Peter Plys-humor og filosofi ind i den må den være læseværdig.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Ulla
      bogen er er skrevet en "frisk" underholdende måde så den ikke bliver kedelig..

      Slet
  2. Flot boganmeldelse, den bliver hun glad for.

    SvarSlet
  3. Tusind tak for den fine anmeldelse. Dejligt at I så præcis kan se, hvad der har været mine hensigter med bogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. velbekomme :) - og tak fordi vi fik muligheden for an anmelde bogen :)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske