God weekend i haven :)

Nu var tiden inde til at få kartoflerne i jorden, i dette højbed ligger der omkring 5-10 cm kompost ovenpå, under komposten er jorden dejlig fugtig til trods for en dejlig tør dag...

Jeg nåede også lidt "skattejagt" rundt i haven efter nye planter som er selvsået, og de står gerne de mest mærkelige steder...
Denne her på gangstien...
en lillebitte gran i hostabedet...
det blev til en del stykker, i potter og lad dem trække i vand i en dags tid... efterfølgende bliver de sat med potter i jorden ved "børnehaven" indtil jeg finder et godt sted til dem rundt i haven :)

Senere på dagen var i på besøg hos min morfar's fætter. Ude på den gård hvor nu hans søn bor (slægtsgård - min oldemor's barndomshjem) de har en del frugttræer og buske. Jeg blev især optaget af den ene busk som de endda havde flere af i størrelsen 2 x 2 meter. De kaldte den for solstik !!! - en blanding af stikkelsbær og solbær. Morfar's fætter var hurtig i lommerne efter en lommekniv og efter et par hurtige snit var der en "buket" klar til mig :) 
Det var aften inden vi var hjemme, så jeg fik lige lidt travlt med at lave nogle hurtige stiklinger....
Nu krydser jeg fingrene for at det bare vil lykkedes for en enkelt eller to med at slå rødder :) - efterfølgende fik jeg lige slået solstik op i mine havebøger og fandt ud af at de også hedder jostabær :)
Opfølgning på Pernille's have, nu mangler den kun maling og planter.

Og her skal Celina have hendes nye have...
Så langt, så godt men mangler en del endnu, og hun har besluttet at de skal males lilla og lyserød !!!

Kommentarer

  1. Det er altid spændende om der dukker et par små bonusplanter op rundt omkring.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. nemlig..... total selvforsyning :) - herligt...

      Slet
  2. Det bliver spændende om dine solstik stiklinger spirer - jeg krydser fingre. Jeg har lige købt mig en plante og har plantet den, så den kan blive espalieret op af noget rionet. Så håber ikke, at den bliver 2x2x2 m bred - men at jeg kan styre den til kun at blive 2x2x0,2 m.

    Skønt at se, at du er så kreativ og "inddragende" ift. dine børn - det bliver helt sikkert noget de vil tænke tilbage på med positive tanker.

    SvarSlet
    Svar
    1. De solstik planter som jeg så ER SÅ STORE !!! jeg troede heller ikke at de kunne blive så store...
      - At mine tøser viser interesse for haven er kun glædeligt og de vil nok altid huske tilbage til denne tid med virkelig gode have-minder når de bliver voksne

      Slet
  3. Hej Tim.Godt at få kartoflerne i jorden...........mine er begyndt at vise sig..Og spændende om dine små kviste slår rod.
    Fik for to år siden fire små pinde af solbær..............og de er blevet en fin lille busk.Og spændende med de små haver til pigerne.
    Rigtig god påske til dig og dine Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. tak og i lige måde, jeg håber virkelig også at mine stiklinger vil klare sig :)

      Slet
  4. Det ser rigtig godt og checket ud med alle de hojbede , flot kig ! Ha' en rigtig god Paaske !

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg takker - også en go' påske til dig og din familie :)

      Slet
  5. Du må huske at berette om hvordan det går med dit Solstiks-eksperiment, det burde jo kunne lade sig gøre.

    SvarSlet
  6. det er da spændende med sådan en skattejagt.. og en god høst du fik :)
    solstik slår nemt rødder, og de smager godt for børn.

    god påske
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  7. Jostabær - dem har jeg ikke hørt om før, men kombinationen af stikkelsbær og solbær lyder lækkert! Den må undersøges :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske