Lønbæk Planteskole og tomatsåning

Tirsdag aften var jeg en tur i Gråsten for at opleve et dejligt og underholdende foredrag med Anne Marie fra Lønbæk Planteskole...
 Her ses hun sammen med interessante planter fra planteskolen... Og træet i forgrunden er en bestilling som jeg har købt hos hende... og helt til venstre på billedet er Anne Maries mand Per :)
 I forhold til mange andre foredragsholder for vi alle udleveret en liste med billeder og navn på de planter som hun har med til selve foredraget :)

 Og sådan kender jeg hende :) fremviser en plante og fortæller lidt om placering, vækstbetingelse og m.m... og ikke mindst lidt sjove "røverhistorie" omkring planterne - så det bliver aldrig kedeligt til hendes foredrag :) - Dette var endda mit foredrag nr.4 med hende, og bestemt heller ikke det sidste..


Et billede af min indkøb en Viburnum Lentago som giver søde spiselige bær, og min gevinst i Amerikansk lotteri en Cletra barbinaevis "Japansk konvalbusk"

Disse billeder har jeg LÅNT fra Anne Maries hjemmeside, se venligst link i menulinjen i venstre side.

Tomat såning :)
Med drivhus så ska' man ha' TOMATER.......... BASTA.....

I mange år jeg dyrket de samme tomatsorter.... herligt.... og så alligevel kunne jeg godt trænge til lidt fornyelse !! og på Facebook er jeg medlem af en virkelig dejlig gruppe som hedder "Tomat entusiaster" som er en virkelig livlig og lærerig gruppe - nok en af de bedste grupper på Facebook syntes jeg... der bliver udvekslet erfaringer, ideer, og ikke mindst kan man søge virkelig gode råd omkring tomatdyrkning :)
 -  og via denne gruppe kom jeg i kontakt nogen som kunne hjælpe med nogle meget interessante tomatsorter som jeg ikke har prøvet før, og jeg glæder mig helt vildt til at få dem prøvet af :)

Og min yngste datter Celina ville meget gerne hjælpe til med såning af disse nye spændende tomatsorter..
 potterne er klar...
 Hun putter frøene i jorden...
 Prikker hul til frøene, imens jeg finder frøene frem og hun var også med til at vælge hvilke tomater vil skal have i år.
 Hun er meget omhyggelig....
og ikke mindst..... god lærdom...

og følgende tomater skal prøves i år...
  • Cherry a´la funchel
  • Goldita
  • Anita lilla
  • Lottes lille daddeltomat
  • Lottes røde cherry
  • Rainbow

Go' weekend...


Kommentarer

  1. Hej Tim. Altid dejligt at blive lidt klogere på det med have.
    Og Anne Marie har jeg jo hilst på hos Høneballen.
    Og har da også lige læst at hun kommer op til Tante Grøns åben have.....................har lavet et indlæg om åbne have åg plantemarkeder rundt i landet.
    Dejligt med lidt hjælp til såning fra datteren.
    Spændende udvalg af tomater.
    God weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg takker, og hun fortalte også at hun skulle derop til Tante Grøn, og muligvis dukker jeg også op ;)

      Slet
  2. Nej Jette, du har nu ikke hilst på Anne Marie hos mig, hun har desværre aldrig været her, men du har hilst på hende i Kolding.
    Lunefuld er nu et forkert ord om Anne Marie, men hun har lune, det er helt sikkert, og så er hun god til at fortælle, ja det kan hun gøre i timevis, altid meget interessant. Jeg har mere end en gang været ved at komme for sent til færgen, når vi har besøgt hende. Ja og så kan hun i øvrigt sælge sand i Sahara :)
    Dejligt med en lille hjælper til tomatsåning, en skam I bor så langt væk, jeg ville godt have lånt hende, hils fra mig og sig, at hun er dygtig.
    Mojn fra fru Høneballe.

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Høneballe
      jeg takker, og du har fuldstændig ret ang. "lunefuld" jeg har misforstået ordet, det skulle IKKE opfattes negativt omkring Anne Marie..... jeg har rettet mit indlæg nu... så det ikke kommer flere "misforståelse" :)

      Slet
  3. Hvor er Celina sod, og man kan se hvor meget hun gaar op i det, rigtig god og hyggelig far/datter tid . Lyder godt med dine tomater , jeg har en soster , som dyrker diverse forskellige sorter i sit drivhus , og de er bare det bedste ! Good luck!

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg takker, og hun nyder også at hjælpe til i haven :) og hun har allerede spurgt mange gange om hvornår vi skal have sået ærter :)

      Slet
  4. Hej. det var godt, at I blev underholdt til foredraget. Det lyder spændende med dine tomater, og grundigt er processen gennemført :)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg kan virkelig godt anbefale Anne Maries foredrag, hun er sgu' dygtig :) - og vi glæder os helt vildt til tomatsæsonen i drivhuset :)

      Slet
  5. Det lyder som en underholdende aften og du var oven i købet heldig i lotteriet også:-)
    Sikke en dygtig lille gartner du har til at hjælpe med at så tomater, de kan kun blive gode.

    SvarSlet
    Svar
    1. jeps... hun er dygtig, og hun elsker også haven - herligt...

      Slet
  6. Tomat såning skal jeg også snart igang med. Jeg kan se du også er medlem af samme facebook side som jeg: "tomat entusiaster". Jeg er nybegynder, så det er dette rette sted at lære.

    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Tomatgruppen kan jeg kun varmt anbefales :) held og lykke med dine tomater :)

      Slet
  7. Great idea to attend a lecture about the plants you grow or want to grow. I like your tomato helper - hope you receive many tomatoes this summer.

    SvarSlet
  8. Jeg er glad for at læse at du synes godt om foredraget med Anne Marie. Hun er bare så dygtig og inspirerende! Og så synes vi jo godt om at komme hjem fra et foredrag med en ny planteanskaffelse - eller to.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske