Juletræet med sin pynt.... og derefter...

Det var så den jul, hyggeligt som sædvanligt her i huset. Det er blevet en tradition her i huset at allerede at pynte træet et par dage FØR juleaften, bare for at kunne nyde træet lidt mere end sædvanligt, for allerede efter juleaften falder interessen for træet meget hurtigt....
 - Men, så er det her hvor JEG hopper lidt for at få træet ud i haven.  Jeg har genbrugt juletræet hvert år i de sidste 12 år..
 Årets juletræ 2016

 Genbruget af juletræet er noget af det bedste man kan gøre for havens planter, muligheden for at bruge grenene som beskyttelse skjold for de sarte planter når når der kommer en hård frost, især mine roser og mindre rhododendron har nydt beskyttelsen :)
 En anden mulighed, min absolutte ynglings haveredskab er kompostkværnen, her hakkes grenene i små stykker. Dem drysser jeg gerne rundt om rhododendronerne. Til tider har jeg været heldig at få fat i flere brugte juletræer, og før kunne jeg lokke mine ældste børn til at klarer dette job.... Men nu efter at de er blevet teenager, er det pludselig blevet meget usundt med alt for meget frisk luft og UDEN internet.... Men, det vigtigste af alt, er at de har lært hvad juletræet kan bruges til når julen er forbi.

Men, det vigtigste af alt, er at de har lært hvad juletræet kan bruges til når julen er forbi.
 
Grenene er blevet fint hakket, og er klar til at bruges som jordforbedring til mine surbundsplanter..

Dette var årets sidste indlæg, og jeg vil nu benytte lejligheden til at ønske jer alle et rigtigt godt nytår, og jeg glæder mig til at dele endnu flere have-indlæg med jer i 2017 og ikke mindst glæder jeg mig til at se jer til diverse plantemarkeder, blogtræf og ikke mindst til CPH Garden den 21 juni 2017 :)



Kommentarer

  1. Hej Tim
    Jeg gør det samme, først dækker de roserne og bagefter rhodoerne, det er genbrug i den grad.
    Godt nytår til dig og din familie

    SvarSlet
  2. Dejligt at se dit genbrug af juletræerne. Hvis du mangler, kan du godt få et læs herfra:o). Tænk på hvor mange år man har passet og plejet træerne økologisk inden det bliver fældet,nydt og skrottet.
    Godt Nytår til dig og dine også. Vi ses.
    Hilsen
    Anne Marie og Per
    PS skal du på Odense-messe 11-12 jan.?

    SvarSlet
    Svar
    1. ja.. det er trist med juletræerne :( :( - der burde kunne opfindes et eller andet, så vi kan undgå dette form for spild.... eller voldtægt af naturens resurser for at sige det på en lidt grovere måde.
      - Jeg er ikke helt sikker på at jeg når Odense i år, jeg har og får en del større projekter på arbejdet som jeg skal have en del fokus på..

      Slet
  3. Genbrug på alle niveauer er vigtigt:) Godt nytår til dig - vi ses sikkert i 2017!

    SvarSlet
    Svar
    1. nemlig jeg går total ind for genbrug... også godt nytår herfra...

      Slet
  4. Det lyder til at I har haft en dejlig jul. Her bruger vi også at klippe træet i mindre stykker og bruge det som vinterafdækning i haven. En del år har vi ligefrem haft lagt sedler rundt i postkasserne på hele vænget og bedt om folks aflagte juletræer, nogle troede først at det var en grovkornet vits at man bare kunne smide sit juletræ i vores indkørsel 😀
    Godt nytår, jeg er sikker på at vi ses.

    SvarSlet
    Svar
    1. Go' ide med at hamstre træerne, ellers ender de bare et bål et eller andet sted...
      - håber også at vi ses... godt nytår..

      Slet
  5. Her skal juletræets grene dække nogle nyplantede roser.
    Tak! Og rigtigt godt nytår til dig og dine!

    SvarSlet
    Svar
    1. sådan skal det være :) - godt nytår..

      Slet
  6. Onsker ogsaa dig og din familie et rigtig GODT NYTAAR ! Taenk , hernede pynter vi juletrae den 1° sondag i advent , saa der er masser af tid til at nyde det ( og blive traet af det ).

    SvarSlet
    Svar
    1. det var sgu' længde at have træet stået inde... lol... godt nytår dernede i støvlelandet :)

      Slet
  7. Hej Tim
    Godt nytår.
    Jeg bruger mine juletræer, (det udendørs og det fra stuen), på præcis samme måde, og jeg er helt enig i din betragtning med, at man skal lære ungerne, at man skal genbruge hvor man kan, især i haven.
    Jeg glæder mig til vi ses igen i det nye år, og jeg glæder mig til et haveår, uden de helt vilde haveprojekter. Jeg ser frem til et år, som jeg forventer bliver lidt mere roligt på den front. I det forgangne år havde jeg jo et kæmpe projekt, som jeg næsten ikke kunne gabe over. Det gentager jeg ikke i 2017!
    Jeg ser også frem til plantemarkeder, blogtræf og en Københavnertur:-)
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. enig... det er nok den bedste lærdom vi kan give vores børn :), mine haveprojekter bliver nok heller ikke så vilde i år, men lidt skal det dog ske !,For hvert år som kommer, går jeg i "next level" dvs. nye have udfordringer. eksempelvis kommer der helt andre tomatsorter i drivhuset OG et par stykker langs med garagen for første gang nogensinde.
      - vi ses selvfølgelig i løbet af året, godt nytår..

      Slet
  8. Hej Tim.
    Jeg glæder mig også, til vi ses rundt omkring.
    Jeg holder blogtræf, i min have, lørdag den 1. juli i år. Og vi ses til CPH, for Helle og jeg kører til Sjælland om mandagen, og bliver til torsdag. Så vi tager til haveshow onsdag og torsdag og oplever andre haverelaterede ting, såsom havebesøg mandag og tirsdag.
    Knus
    Malene

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske