Ny havesæson 2017


 Et nyt spændende haveår venter mig, og jeg glæder mig helt vildt til foråret kommer. Allerede nu begynder vintergækkerne, og enkelte narcisser at dukke op i haven - for mig er det livsbekræftende at se foråret er på vej... Øverst til højre er tulipaner som jeg har i krukker :)
Ang. vores kære høns som vi fik sidste sommer. I de første par måneder gik det fint med æglægning, men desværre fra juli måned så stoppede de med æglægning. Det har været temmelig frustreret for os herhjemme, jeg har nørdet som en gal på nettet efter en forklaring, læst diverse kloge hønsebøger... UDEN at kunne finde årsagen.... endda lavet om på deres kost... alt uden held.
 - men her i løbet af vinteren er to af dem døde... så hvad nu ??? jeg fik kontakt med en hønseavler for at få nogle oplysninger omkring mine hønses ægproblemer, og han kunne heller ikke fortælle mig årsagen :(
- Men, heldigvis havde han to to dværg wyandotter i overskud som ligger æg, dem fik jeg til en go' pris :) :) og det er de to til højre på billedet, så nu krydser jeg bare fingre for at de vil lægge æg :)
Ærlig talt, et trist syn. Her kommer der en del narcisser og derefter bliver det meste af bedet dækket med hostaer her til sommer.
 - Men ved dette årstid er det ikke noget af prale af...
så er det jo godt, at man har en sarcococca i haven, den blomster fint ud og den har en yderst særpræget duft :)

Go' søndag til jer alle...

Kommentarer

  1. Et halsbrækkende navn, men hvor er den fin. Dejligt med små spirer som varsler om forår. De er nu svære at finde her for det hele er dækket af et pænt lag sne.

    SvarSlet
    Svar
    1. navnet er lige så speciel som duften :) - vi er sluppet godt fra sneen indtil videre her i det sønderjyske :)

      Slet
  2. Hvor er det en fin plante du har i haven. Den kender jeg slet ikke.
    Håber du får bedre held med de nye høns :-)

    SvarSlet
  3. Ja det er en slags kunst hvis man kan få høns til at ligge æg hele året - med mindre det er industrihøns som er lavet til det. Men jeg savner også æg, da der ikke er udsigt til det lige nu. De høns der dødede - har du tænkt på fugleinfluensa? Jeg glæder mig til de igen kan komme ud under åben himmel, vi må krydse fingrer for det snart er ovestået! God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Maria
      umiddelbart ser det ikke ud til at det var fugleinfluensa som tog livet af dem, de havde ikke de symptomer som beskrives ved fugleinfluensa !!! - de andre to gamle har det fint.., jeg troede ikke at det var så svært at få høns til at lægge æg !!

      Slet
  4. Held og lykke med æglægningen. Sarcococca har jeg endnu ikke lugtet til, men den lyder speciel, jeg må ud og ligge på knæ. :)
    Mojn

    SvarSlet
  5. Særpræget duft....er det godt eller dårligt?

    SvarSlet
    Svar
    1. lidt a'la jasmin, men, jeg vil nok ikke anbefale at have den i en buket i huset..

      Slet
  6. Hej. Det var mystisk med æglægningen, men held og lykke fremover med de nye høns! Jeg glæder mig også til næste havesæson.

    SvarSlet
    Svar
    1. takker... vi venter med længsel på foråret :)

      Slet
  7. Held og lykke med den fremtidige æglægning, mon ikke det lykkedes! Særlig fin lille blomst du har dig der, men hold op der er mange o'er i det navn... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. takker Friis... det tog også mig lidt tid med at udtale det specielle navn...

      Slet
  8. Hej Tim.
    De fleste høns holder jo op med, at lægge æg, når dagene bliver korte og lyset mere begrænset, så her i vinter skyldes det jo nok det. Mon ikke de begynder igen, når det bliver mere forår?! Men jeg må indrømme, at Juli godt nok er tidligt, at gå i vinterhi!
    Jeg synes nu ikke dit bed er så kedeligt endda. Det har jo en klart defineret form og mange flotte sten omkring. Hvis du mangler noget, kunne du måske supplere med nogle buksbomkugler eller spiraler, eller hvad du nu kan li'. Men ellers er det jo bare en af havens årstider, som i øvrigt er god til, at få os til, at sætte ekstra meget pris på sol og sommer.
    Knus
    Malene

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske