beskæring af større træer og busker

Hvis jeg skal nævne én ting som ikke er min stærke side ?? - så må det være at skille sig af med gode planter fra haven ;) !!!!

Jeg siger godt til mig selv i mange dage før, at nu skal det være !! de skal væk... men når det så kommer til stykket, kommer den berømte "kovending" !!!!

Og så alligevel, kunne jeg dog først starte med at trimme eller beskære dem, ren og skær for at give dem en chance til, eller for at jeg slipper for at være hårdhjertet i denne omgang ;)
 Ude ved vejen har vi en hængepil, som er blevet alt for voldsom, den er nærmest ved at kvælde rhododendronen som står ved siden af..
 Her i første omgang vælger jeg at klippe den helt i bund, og efterfølgende forsøge at "holde den nede".
 En kristtjørn, som er blevet alt for bred !! og især i bunden.
 hermed opstammet, og nu er det plads til hostaerne i bunden.
 Og denne forvokset moppedreng, trænger til en slankekur !
sådan.... nu kan vi da se benene og dermed lidt ekstra plads i bunden :)


Her er så resultatet, klar til at blive kørt på genbrugspladsen. Og jeg vil lige bemærke, at det absolut ikke noget som tiltaler mig at kører disse "resurser" væk fra grunden, jeg foretrækker helt klart at genbruge det i haven. Men, i dette tilfælde er det alt for meget på én gang og jeg HAR komposteret det som jeg pt. kan bruge i haven, ellers havde det været 2 trailerfulde :)

Lige til sidst ang. CPH Garden, hvor jeg i det forrige indlæg tilbød muligheden for samkørsel, må jeg nu hermed meddele at alle pladserne er optaget nu..

fortsat go' aften

Kommentarer

  1. Engang imellem må man være konsekvent og når det er gjort, føles det som regel (og heldigvis) ganske godt. Et godt stykke arbejde du har gjort, hvem kunne nu vide at din monster thuja havde hele to ben! Hængepil skal vist holdes pæne, ved at klippe de inderste tørre grene af jævnligt, ellers bliver det en uregerlig klump. Men det er den så ikke længere... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. PS. Dejligt du har fået fyldt bilen til havehygge i CPH, det skal nok blive en fest. :o)

      Slet
    2. jeg ved det... men, desværre er jeg den blødsøden type. Men jeg er da godt tilfreds med resultatet :)

      Slet
  2. Hej Tim
    Ja det kender jeg godt, men bagefter er man glad for, at man gjorde det :)
    Godt du fik fyldt bilen op, det er hyggeligt at være flere af sted.
    Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. ja... det er bare med at "komme i gang" som er den største problem :)

      Slet
  3. Jeg klipper mine hængepil helt ind hver vinter, ellers bliver de alt for store. På den måde bevarer de også det lette udtryk, som jeg kan li'. Det ser godt ud med de opstammede buske/træer!
    Godt at høre du har fået fyldt bilen, det er hyggeligt at følges af - det ser ud til, at jeg kan få kørelejlighed lige fra min bagdør - og det er alligevel det nemmeste!

    SvarSlet
    Svar
    1. med opstammede træer og busk, kan blive en nødvendighed i forvejen tæt bevoksede haver, som er tilfældet herhjemme :)
      - ja.. det er skønt med at bilen blev fyldt op, så bliver den lange køretur ik' så kedelig endda :)

      Slet
  4. Hej Tim.
    Skønt med sådan noget knokkelarbejde, i det milde vejr. Jeg har også nogle pileplanter, jeg skal have fjernet, og gruer lidt for det. De skulle have ret dybe rødder.. Så overvejer også din strategi med simpelthen at klippe ned og så holde den nede.

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Ulla
      jeg er så heldig, at min pil er podet på et andet træ, så jeg "slipper" for de værste pil-problemer, har endda hørt at hvis de har de rigtig godt der hvor de står, så kan de brede sig med udløber næsten i samme stil som brændenælder...

      Slet
  5. Hej Tim. Kender godt følelsen, men det kan være nødvendigt at gå drastisk til værks en gang i mellem. Resultatet er flot, kan godt lide det lette udtryk der opnås, når træer opstammes og så giver det jo plads til nye planter forneden :-). God weekend til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Mette
      takker for dit svar :) :) - og i har så evigt ret i at man skal "mande sig op" og gå hårdt til værks en gang imellem :)
      - også go' weekend herfra...

      Slet
  6. Hej Tim, hold op helt op hvor det hjalp at du fik trimmet og klippet lidt, det ser herre godt ud :o)
    Godt du fik fyldt bilen og det inden jeg fik lavet et indlæg om at du havde samkørsel.
    Forsat god weekend
    Hilsen Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Linda
      jeg er godt tilfreds med resultatet, og ikke mindst giver det lidt ekstra plad til nye planter :)
      - ja... bilen blev lige pludselig hurtig fyldt op :) - så det var dejligt :)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske