Tims Plantetips nr 4 - Hosta og sten

Planter er tryghedsnarkomaner, og det hersker der ingen tvivl om for mine erfaringer har vist at hvis jeg planter nye planter sammen med andre etablerede planter trives de nye planter, og dette kan skyldes..... tryghed...
 - En simpel marksten har også gode egenskaber for planterne, og især har mine hostaer (som i videoen) og rhododendron haft stor glæde af sten som selskabs-"ven"..
Især mine rhododendron haft stor glæde af stenene, for det er her at de kan finde vand når jorden er frossen for stenene holder på den varme som solen giver om vinteren
 - Eller også om sommeren når jorden er tør, og det er under stenene hvor det sidst tørre ude for samtidig suger sten vand til sig.

 Her er hostaen paradise red delight sammen med dens gode følgesvend "sten" :)
 Her er den første storkenæb fra videoen, bemærk de flotte åre ;)
Og den anden storkenæb :)...

For en god ordens skyld, lige lidt kedelig tekst (lov og regler og hvad ved jeg...)
  • Jeg HAR succes med idéerne, og derfor deler jeg dem med jer, så jeg garantere IKKE for at idéerne lykkedes hos jer.
  • Jeg har IKKE patent, copyright eller lign. på mine idéer, for dem har jeg enten læst, fået fortalt eller set fra diverse gode haveudsendelser fra tv-udsendelser.

Og skulle du nu have spørgsmål eller lign, så læg endelig en besked under kommentar herunder eller på facebook. Jeg svarer alle som skriver..

Kommentarer

  1. Det var interessant. Mange tak!

    SvarSlet
  2. Tak for både tips og video :-).

    SvarSlet
  3. Er det udelukkende på grund af de røde ben at hostaen har fået sit navn paradise red delight, jeg tænkte på om der findes hostaer med røde aftegninger på bladene, jeg har endevendt min hjerne, men der dukker ingen billeder op af den slags hostaer.... også dumt at kigge der, jeg skal nok forsøge internettet i stedet for hi hi

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Sussi
      Den hedder Hosta paradise Red delight :), jeg købte den sidste år hos en go' hosta forhandler :), den bliver ikke så stor, men den er flot og lidt anderledes i forhold til de mere almindelige hosta-typer :)

      Slet
  4. Altså Tim, den med stenen havde jeg altså ikke hørt før, men det lyder da gangske tilforladeligt og logisk. Hvor længe mener du så, de har brug for denne følgeven - eller bliver det en livsledsager??

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Friis
      Jeg håber at du kan bruge min tip om stenen, normalvis lader jeg stenen blive ved hostaen og om sommeren når planten er blevet større så ser du ikke stenen, men ellers lader jeg stenen og planten være i fred i de første par år indtil at planten er stor nok til at klare sig selv ;)
      - ved mine rhododendron lader jeg gerne stenene hvor jeg typisk har valgt større og pæne sten være der for altid. Personligt syntes jeg at store sten og rhodos. klær' hinanden :)

      Slet
    2. Og deri har du ganske ret! :o)

      Slet
  5. Det er jo egentlig ret logisk det med hosta og sten....har bare ikke tænkt over det før, men det forklarer da, hvorfor de hosta der står tæt på stenene omkring vandbaljen trives rigtig godt, selvom jorden er tør.
    God Kr. Himmelfart.

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Esther
      takker for din kommentar - dejligt :) :)
      Ja... hostaer trives bedst i selskabet med sten ;)
      - Jeg må desværre lige meddele dig at jeg nok ikke dukker op CPH Garden alligevel, pga. "personlige årsager" - og jeg havde ellers glædet mig til at hilse på dig ;(

      Slet
  6. God varmekilde i Stein, så bra tips.
    Hilsen Mette
    www.furulunden.no

    SvarSlet
  7. Hej Tim.
    Det har jeg faktisk aldrig tænkt over, men det er da rigtigt, at en sten både holder på fugten og på varmen, som den så kan afgive til planten. Jeg har faktisk en lille forkølet Hosta "Lipstick Blonde", som jeg fik af "Hosta Hans" sidste år. Det kan være den vil blive glad for en ny stenven?! Den er i forvejen plantet tæt på stenkanten, men det kan være den skal have en sten mere..... Det kan jo i hvert fald ikke skade. Hos Hans og Helga er det en noget større plante. Her er den lille bitte og meget sart, så sneglene har den øverst på deres liste over livretter!..... Så tak for god inspiration, som jeg vil prøve af. Måske er det netop dét der skal til for den.
    Knus
    Malene

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske