højbed til køkkenhaven

 Med lidt inspiriation fra hügelkulturen.

Fordele ved hügelkultur:

  • Skaber varmere jord
  • Opbygger jordens frugtbarhed
  • Skaber et godt mikroklima
  • Genbruger organisk stof på stedet
  • Fantatisk til vandopsamling
(Kilde: Den spiselige permahave, af Birgit Rothmann)

Jeg havde før nogle frugtbusker i dette bed.
Rødderne fjernes helt og toppen blev kværnet med kompostkværn.
Gravet den ene side op, og fyldt grenene deri
Og der skal da lige lidt "flødeskum" i højbedet også, Dette er kompostbeholderen til køkkenaffaldet.
For oven, ser det hele frisk ud..
Og i bunden - klar til haven.

Efterfølgende kom jorden ovenpå
Og selvfølgelig skal komposten krydders lidt med kvast grene.
Sådan, og bedet er klar til lidt grønsager :)
 
Til sidst vi jeg ønske jer en go' søndag aften :)

Kommentarer

  1. God opskrift på et frodigt højbed. Tak for den! Jeg glæder mig til at se hvad du vil dyrke der i år, men det bliver sikkert godt når du har gjort så meget ud af forberedelserne. En kompostkværn er nok ret praktisk at have...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  2. Godt du er med endnu, selvom det ikke er tit. Jeg er ikke kommet i gang med kompost, men netop i dag har vi snakket om, at få en kompostkværn, vi har nemlig ingen steder at have det her i haven, vi kører det til Genbrugsstationen i Årslev, det kan blive til mange ture.
    Mojn

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske