Ferie i det nordjyske - Staudemarken

Og igen var jeg lidt heldig med lidt "have-kvalitetstid", jeg fik familien læsset af ved Fårup Sommerland... og en af de steder som jeg længe havde noteret mig var StaudeMarken i Aabybro som jeg ville besøge engang. Og nu var muligheden der :)

https://staudemarken.dk/img/logo.jpg?1464857584 

 Masser af spændende udvalg.... Det er vigtigt at holde styr på de latinske navne på stauderne, for de stod i alfabetisk rækkefølge :)
Her kan man godt bruge masser af tid :) Tina som ejer StaudeMarken var meget imødekommende og ikke mindst meget god service... vi fik snakket en del og blev vist lidt rundt..
Og selvfølgelig skulle jeg se rækkerne i marken med Virginsk ærenpris i forskellige nuancer - de er dæl'me flotte...
Som bekendt har jeg en "svag karakter" ang. planter..... så lidt kom da med hjem... endda til min kones beklagelser med "at der er ingen plads i bagagerummet i hjemturen til det sønderjyske" da jeg sidst på dagen hentede dem i Fårup Sommerland...

Mine indkøb:
Fredløs 'Lysimachia Clethroides' Snow Candle
Sølvlys 'Actaea sim.' Brunette
Virginsk ærenpris 'Veronicasturm'  +  en ukendt frøplante 
Hvid månedsjordbær
Sølvlys 'Cimicifuga racemosa'
Røllike 'Achillea millefolium' Belle Epoque (vinrød)

Herefter gik turen til Henriettes Have, som jeg skriver om i mit næste indlæg..

Så er man bare lidt til stauder i haven, så er StaudeMarken virkelig et besøg værd....

Kommentarer

  1. Hej Tim. Hvor er det godt, at du har set Staudemarken. Det er nemlig et rigtig godt sted! Mon ikke din kone tilgiver dig, når hun rigtig får øje på hvor fine nogle planter, du har købt:). Fortsat god ferie.

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Birgitte
      det var et dejligt sted :) :) og konen brummer lidt stadig :) og det plejer at tage et par dage før at hun bliver go' igen :)

      Slet
  2. Jeg ville helt klart også vælge Staudemarken over et forlystelsessted :)
    Vil skrive navnet bag øret, da jeg jo nu kommer oftere til Nordjylland, eftersom svigermor bor i Skagen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. total enig...
      forlystelsessted er lig med laaaange køer ved forlystelserne, og de snakkede også om at de brugte en del tid med at stå i kø... - ja... så hellere en go' havebesøg eller planteskole :)

      Slet
  3. Staudemarken, skal da helt bestemt have et besøg næste gang jeg kommer nord på og jeg skal have Birgitte med :o) Hun er vist bedre til Latin end mig.
    Fine køb du har lavet, jeg tror bestemt at konen kommer til tilgive dig.

    Hilsen Linda

    PS. jeg syntes godt nok du har haft begrænset dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg kan virkelig anbefale at kigge forbi staudemarken, begrænset mig ???? - jeg skulle ellers kun have haft en ENKELT plante !!!!

      Slet
  4. Jeg var der sidste år, og kan også kun anbefale et besøg. Der er bare lige det der problem med det latinske, men heldigvis kan man da spørge på dansk! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeps... jeg tog det som en udfordring med det latinske... men, de danske navne stod for det meste også på planteskiltene, men med småt...

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske