Tims plantetips nr 8 - Havearbejde for de stressramte

Hvem kender ikke stress ???? - Vi alle har i mere eller mindre omfang skiftet bekendtskab, både på godt og ondt.
 - For mange år siden faldt jeg med et brag i stresshullet, jeg var meget langt ude og det tog næsten 2 år INDEN at jeg kom ovenpå igen. Og undervejs i min behandling lærte jeg en del "værktøjer" som jeg stadig bruger for at bevare overblikket.
 - Et af værktøjerne vil jeg her dele med jer, er et godt værktøj til at bevare overblikket over havens gøremål !! og det gøres med en blyant og et stykke papir :)

 Jeg bruger ca. 15 min ved at gå en lille runde i haven og noter de ting som burde gøres snarest..., selvfølgelig kan man også downloade en app. som man OGSÅ kan skrive sine notater... MEN !! måske er jeg gammeldags ? men foretrækker hellere papir og blyant !! bare for at være til stede i haven og IKKE "online"... dertil er det vigtigt at...
  • Pyt med stavefejl og krage tær, det er kun DIG som skal læse det ;)
  • VENT.... med at begynde på opgaverne
  • bevare roen
Derefter over en kop kaffe, udvælger jeg ET punkt og et bonuspunkt af opgaver til de ca. 2 timer som jeg har til havearbejde i dag :)
  • Vær realistisk med tiden som du har til rådighed for dagen, ellers bliver du bare stresset over at du ikke "kan nå det hele"
  • Er det først i morgen at du vil i haven, pak listen væk efter at du har sat krydser og tøm så hovedet for opgaverne, det er ingen grund at "huske" dem, for du har dem på papiret ;)
 Det første punkt var trampolinen, som skal pakkes væk for i år :)
 Nu pillet ned og pakket væk som værktøjet er sat på plads igen :), det er vigtigt at gøre opgaven HELT FÆRDIG inden man begynder på næste opgave, ellers får man ikke opgaven "ud af hovedet"
 Nåede endda bonuspunktet :) :) - udplante ribs stiklinger, som har slået rødder :)
Til slut giver det en enorm tilfredsstillelse at man har nået de opgaver som man har sat for dagen :), og i morgen vil jeg igen lidt i haven for vejrudsigten har lovet tørvejr til i morgen, og vil hermed sætte et kryds ved "slå græs"

fortsat god aften, og husk ingen stress i haven :)

Kommentarer

  1. Hej Tim
    Ja sådan arbejder jeg også både ude og inde, det er nødvendigt, ellers går tankerne i ring, og man når ikke en disse :) Men godt at dele rådet.
    Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. ja.. mange bruger allerede noget af samme stil, men desværre er der også mange som ikke får en disse lavet for man for længst har mistet overblikket :)

      Slet
  2. Jeg har også altid skrevet ned og streget ud, og det virker også for mig :-) I det hele taget kan det hjælpe på meget at skrive tingene ned. Så kommer de nemlig ud af hovedet som du også nævner.
    God fornøjelse med græsslåningen i morgen!

    SvarSlet
    Svar
    1. takker, men plænen må nok vente til imorgen pga. regn i dag :(

      Slet
  3. Hej Tim

    Ja, en huskeliste er bare super, det har jeg også indimellem. men når jeg så sidder om aftenen og konstaterer at jeg også fik lavet en masse ekstra, så skriver jeg det lige på og har så lidt mere at være glad over:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. nemlig... og det er utroligt hvor "dejligt" det er at kunne sætte et flueben udfor opgaven på listen :)

      Slet
  4. Rigtig god ide at styre/modvirke stressen med sådan en planlægning. Også ideen med bonuspunkterne :-) Held og lykke med ribsstiklingerne - spændende, om de alle klarer sig. Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. tak Lisbeth, jeg tror at de fleste stiklinger ville kunne klare sig :)

      Slet
  5. Hej Tim
    På den måde arbejder jeg også, ellers så ville det da gå helt galt her i Casa Rosen :o)) og så har jeg lært at sige, "hvad vil det værste være der kunne ske hvis ikke listen bliver færdig"
    Her prioriteres opgaverne også, lige nu er det 1 prioritet at få malet inden temperaturene bliver for lave til det. Bonus er at så må jeg male inde i huset bagefter :o)))
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Linda
      det er super med listen, min liste bliver ALDRIG færdig, NÅR størstedelen er udført så går jeg en runde mere i haven listen og påfylder nye punkter :) :)

      Slet
  6. Kloge ord . Med saadan en liste bliver det mere hygge end stress specielt hvis man lige husker den kop kaffe :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. jeps... jeg nyder arbejdet på bedste vis :)

      Slet
  7. Sidder og smiler for mig selv: Det er nøjagtigt sådan jeg også gør. Og det VIRKER!

    Tak for et godt indlæg :)

    SvarSlet
  8. Griner højt, jeg BURDE også gøre det, men det er sjældent det sker. Resultat: forskellige projekter ligger over hele haven, haveredskaberne ligger spredt og jeg kan ikke finde noget som helst. Heldigvis er der mere orden på mit arbejdsliv...

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Tina
      jamen dog... Tina ;) ;) det troede jeg ikke om dig :) (griner)

      Slet
  9. Hej Tim. Du har helt ret, fornøjelsen ved at 'vinge af' er fantastisk og det giver nærmest ekstra energi at gøre det. Det er også metoden der bruges her og den kommer snart i brug her når jeg skal have styr på haven igen. Pga arbejde har der været skyklapper på alle små ture ud i haven. Puha der bliver mange punkter :-). God aften til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Mette
      det samme problem her, det meste af sommeren er gået med at male, og dermed har ukrudtet haft lidt for meget frit spil ;(

      Slet
  10. Super godt, Tim. Jeg bruger det også og streger ud efterhånden, som det bliver gjort. Jeg har ikke været nede med stress, men det giver en god følelse af, at jeg når alt det, jeg har sat mig for, når jeg har det på en plan. Det er nemlig vigtigt, at man ikke laver en hel masse på kort tid, for så synes jeg ikke rigtig man finder ro og kan slappe af. Det er altid godt med en plan.

    SvarSlet
    Svar
    1. helt enig Birgitte :) :)
      jeg føler også at det giver en dejlig ro i kroppen når man har tømt hovedet for opgaverne efter at de er skrevet ned :) -og dermed kan jeg bedre nyde havearbejdet :)

      Slet
  11. Det er nøjagtigt sådan jeg også gør. Og det VIRKER!


    เกย์ไทย

    SvarSlet
  12. Thank You for sharing your article, This is an interesting & informative blog. It is very useful for the developer like me.

    ดูหนังออนไลน์

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske