En god søndag med rosenfestival og i haven

I søndags var jeg til rosenfestival på herregården Sønderskov ved Brørup, som var arrangeret af rosenselskabet Ribe-afd. Her har man mulighed for at komme med sine roser til udstilling, alle kan deltage...
Som man lige kan skimte på på det ovenstående billede var der også nogle salgsboder.

De kommende billeder viser blomster-dekorationer og alle indeholder..... Roser 





Og som besøgende har man mulighed for at stemme på den flotteste, også for roserne nedenfor som var delt op i kategorierne, moderne roser, historiske roser og Austinroser.





  Jeg har en svaghed for flerfarvede roser !! smuk... ikke sandt..
Lige til sidst skulle jeg da lige igennem Sønderskovs køkkenhave, under herregården er der en restaurant og de er næsten selvforsynende med grønsager.



 Lidt blomster var der også plads til...
 Sikken orden i køkkenhaven.
Og nu tilbage til herregård-bygningen...

 Langs med muren bagved bygningen er disse smukke roser, mener at det er "Sønderskov-rosen" wow...
 Ak..ja... faldt desværre over salgsboderne, rosen til venstre vandt jeg i tombola, indkøbte en sæbe-urt og en aztekisk sødeurt

Og til slut lidt billeder fra min egen lille have...
 Ovenstående billede er et af min dahlia / geogine bed, som i ser er "festen" begyndt
 Bemærkelsesværdig blomst ! hvid med en rød streg
 Denne røde (ovenstående) kalder jeg for "Nis's geogine" dette var min allerførste geogine-blomst, som jeg fik af en go' gammel ven for omkring 8 år siden. Derfor har jeg "opkaldt" den efter ham, og han er desværre dø nu...
 En af mine frøsåede geoginer, frø fra egne blomster.
 Og dette er moderen til den røde.
Et stykke køkkenhave i fuld flor, krydret med morgenfruer, ukrudt - ukendt i dette højbed ;)

Kommentarer

  1. Altså Tim - kunne du ikke lige løfte sløret for, hvilke roser der vandt i år? Skal jeg virkelig vente helt indtil næste Rosennyt ligger i postkassen? Jeg synes også, de flerfarvede har deres helt egen charme :)
    Og sikke fine georginer, du har.
    Hils familien

    SvarSlet
  2. Hvor morsomt med sådan en rosen konkurrence, det troede jeg næsten kun man havde i england:-)men smukt er det! Ja hvem vandt egentlig? Hvor er dine Geoginer flotte og langt fremme i forhold til vores, især den tofarvede er da helt bedårende! Hos os er der kun en enkelt eller to der er sprunget ud:-)

    SvarSlet
  3. Sikke en dejlig dag på Sønderskov, flotte buketter. Jeg synes også den flerfavede rose er skøn.

    Ja, Dahlierne begynder på festen, også her hos os, men vi har ikke så mange som du. Dejligt at tænke på at vi har dem i mange måneder fremad.

    Ulla

    SvarSlet
  4. Wauw, de er lang fremme, dine dahlia - eller det er nok mine, der er bagud. For jeg kan kun se 30cm plante og en enkelt knop, men de plejer jo at komme efter det!!

    SvarSlet
  5. Jeg har heller ikke Geoginer endnu ligesom Tante Tulle.

    Ej du må have været helt svimmel af de dejlige rosendufte bagefter.

    Der var sørme mange flotte dekorationer - især de "druknede" roser er jeg helt vild med.

    Og er nu lidt misundelig på den sirlighed i køkkenhaven.

    SvarSlet
  6. Marie_louise:
    Jeg tog hjem inden præmieovervækkelsen, så, vi må desværre vente til rosenbladet ligger i vores postkasse.

    Prikker i luften:
    Jeg foder mine geoginer godt, masser af kompost i jorden om vinteren og godt med plænegødning i vækstsæsonen.

    Frk. Anemone:
    Det er godt med geoginer i haven, de blomster helt hen til frosten kommer...

    Tante Tulle:
    husk at fodre dem med plænegødning, de er altid meget sultne..

    Frøskuffen:
    Jo..tak.. duften af roserne hænger i næsten resten af dagen, både godt og ondt. de "druknede" roser er også min foretrukne.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske