Omplantning af rose stiklinger og nyt krydderurter bed

Skønt med påskeferie, og vejret er perfekt, og haveprojekter kalder....
 Sidste år satte jeg nogle stiklinger af min New dawn rose efter forårsbeskæringen .
 og yes.... mange af stiklingerne har sat rødder og er endda begyndt at sætte skud.
 Det blev til 12 planter :)

Et af de mange projekter jeg har i år er at få opfrisket vores vilde urtebed, bedet bestod af hvidløgspurløg, citronmelisse, amerikansk karse og oregano. Bedet har ikke været rørt i de sidste par år, og det bliver spændende at se hvilken stand jorden er i når jeg først begynder at grave i det

 træværket er total færdig.
 Jorden var meget overraskende i rigtig god form med masser af regnorm og andre insekter. jeg udskifter lidt af jorden med en sæk planteskole jord.
Sådan :), nu lader jeg lige jorden sætte sig og derefter kommer en del nye (og lidt gamle) krydderurter i bedet igen :)

Kommentarer

  1. Spændende at se dine rosenstiklinger, jeg har også haft held med nogle af dem jeg satte sidste år, jeg har ikke kigget til dem endnu, men de har sat nyt løv.
    God påske

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn do :)
      Det er bare skønt når det lykkedes med stiklingerne :) :)

      Slet
  2. Mojn Tim.
    Dejligt vi har haven.
    Sikke nogle gode projekter. Jeg har også lavet en helt masse stiklinger af bla roser i år, som jeg håber på, at få lige så meget held med. I efteråret knækkede jeg til gengæld Lady Emma Hamilton ved podestedet og de stiklinger jeg forsøgte at lave ud af katastrofen, ser desværre ikke ud til at blive til noget.
    Knus og kram
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Malene
      ja.. det er skønt med haveprojekter, lige nu er jeg godt bombet i kroppen af gravearbejdet fra i dag :) - og det gælder om tålmodighed med rose stiklingerne, jeg har også haft mange "fiaskoer" ;)

      Slet
  3. Det er fedt at få frisket sådan et bed op.

    SvarSlet
    Svar
    1. nemlig Marie, det er bare skønt når det endelig er gjort :)

      Slet
  4. Hej Tim

    Superflot resultat med dine rosenstiklinger!
    Det synes jeg ofte man ser med jord der passer sig selv, og har nøjsom beplantning - jorden er super!

    Ha en dejlig påske

    SvarSlet
    Svar
    1. tak Karsten, ja.. det er utroligt hvad naturen kan udfører hvis vi bare holder nallerne fra det :) :)

      Slet
  5. Der er meget at gaa i gang med , men uha hvor er det skont !

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Jane
      ja.. foråret er bare en skønt "arbejdstid" i haven, og jeg nyder det i fulde drag :)

      Slet
  6. det er altid sjovest med egne stiklinger. Flot resultat..
    Jeg lavede nogle for flere år siden fra en have, jeg hjalp med at få lidt i orden. En klatrerose ukendt, den er på vej op i vores troldhassel nu. Meen jeg har fået kam til min saks,, for To af de andre viste sig at være Rosa mundi og rose de retch… og de breder sig med rodskud skulle jeg hilse og sige. Især "de rietch". Den er nu sat som en lav hæk med plæneklipperen som kantholder, der holder den i ørerne.
    påskehilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Gunvor
      Den der Rose de rescht har jeg også i haven, og den laver sgu' også rodskud her hos mig, det gik en del tid før ar jeg fandt ud af at det var DEN som gjorde dette, for den står blandt de andre roser..

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske