Rundt på plænen med lamborghinien og beskyt jorden ved tomaterne

Skønne vejr i dag i forhold til i går, der var det nærmest efterårsvejr...
 Og i dag stod det på plæneklipning med min Lamborghini plæneklipper, og det er desværre nok det tætteste jeg kommer til at køre i en Lamborghini...., men det er sgu' da bedre end ingenting..
 og jeg blev glad for at se denne flotte snegl i mit bed, troede snart at de var helt forsvundet her i haven.
 Min flotte dværg syren blomster nu rigtig flot, den har jeg købt ved Lønbæk Planteskole, og den har en kraftig duft trods størrelsen..
 Rose de resht og nu også begyndt med blomsterne..
 Et billede fra mit vilde staudehjørne, og her er det godt gang i storkenæb og iris..
 Endnu en storkenæb foran bedet med roserne

Beskyt jorden ved tomaterne
 Beklager uklarheden på nogle af billederne, dette skyldes at coveret til mobilen har rykket sig lidt.
- Men her ses nogle af mine tomatplanter som jeg har udenfor drivhuset.
 Efter et stykke tid så har jorden i potterne sunken så meget at der er plads til en opfyldning, og jeg gør følgende...
  • Godt med frisk pottermuld næsten op til kanten.
  • Derefter forkæles de med lidt godt champost jordforbedring ovenpå
  • til sidst dækkes jorden med frisk halm, det skulle gerne sørge for at jorden ikke tørre for hurtig ud.

 Man kan også bruge græs afklip, men det formulder for hurtigt og indeholder meget næring og her skal man så være varsom med den almindelige gødning som man "normalt" giver sine planter..
 Sådan...
 i drivhuset har jeg mine store bøftomater, og her gør jeg det samme..

Det er egentligt morsomt, når jeg lukker øjnene her i drivhuset og mærken duften af halmen og varmen, vækker det minder om dengang man hjalp til hos landbruget i høsttiden når man blev sat op på loftet for at sætte halmpallerne på plads og der var altid pissevarmt på halmloftet.
 
Og nu inden længde er den første tomat snart moden :) , og her er det "42 days"

Kommentarer

  1. Vilde hjørner med storkenæb kender jeg godt :) jeg kender også duften af halm på loftet. Vi legede som børn deroppe og fandt kattekillinger, minderne har vi da lov at have :)
    Vejret blev heldigvis bedre i går, i dag er det helt stille.
    Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja... det er gode minder, og tænk, de er nok kun de færreste landmænd som har de gode gamle halmlofter tilbage !!!

      Slet
  2. Hej Tim

    Jeg har engang kørt i en Lamborghini traktor, de har vist en stor produktion af landbrugsmaskiner.
    Det ser godt ud med tomaterne - imponerende de er så langt fremme!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine tomater trives også fint i år indtil nu !! så pt. er jeg godt tilfreds ;)

      Slet
  3. Nøj dine tomater er fine. Måske skulle man få fat i lidt halm, jeg kan også næsten dufte det...
    Jeg havde hest som barn og den var opstaldet hos nogle af mine forældres venner. Vi betalte med hjælp i høsten. Hårdt men skønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. takker Tina :), helt enig at det var hårdt i høsttiden men hyggeligt var det alligevel ;)

      Slet
  4. Imponerende tomater, men de får sandelig også VIP behandling.,

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg elsker at forkælde mine planter :) :)

      Slet
  5. Åh, Tim - nu kan jeg prale af at jeg kender en, der kører Lamborghini... Sejt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sgu' også glad for min Lamborghini, det er da bedre end INGEN Lamborghini (griner)

      Slet
  6. Der er noget at se til , men alt ser jo forunderligt ud, og det vilde staudehjorne er bare for smukt !

    SvarSlet
    Svar
    1. ja... nemlig... og det er guf for havens insekter og m.m.

      Slet
  7. Jeg skal alligevel have købt halm til mine jordbær,(ved godt jeg er sent ude) så vil da lige huske at lægge noget ved tomaterne også. Tak for tippet :)

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske