Tomater til vinter og en pakke fra posten

Stadig varmt og tørt... , og alle mine haveprojekter m.m. er udsat på ubestemt tid... dog indtil der er kommet så meget regn at planterne igen begynder at gro...
 Så det meste af havetiden går med en god havebog i skyggen..., eller passer mine kære tomater :), og det kan have sine udfordringer her i huset :)
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSVt_CaLYmtzhty4zOsfe5Vz_ErdLKBhtwrF5toVdN-3NfSmKEy
 Henriette's opfattelse af tomaterne... :  Alt skal spises incl. tomatfrøene !!!
Min opfattelse af tomaterne... :  De fleste frø skal gemmes til frøbytning og kommende års dyrkning.. og resten spises...

Og hvad gør Henriette så !!!!! Lige så snart jeg vender ryggen til er hun ude i tomaterne og henter dem ind til madlavning UDEN at give mig chancen til at høste frøene !!!!!!! 

MEN !!!!!  sæsonen indtil nu har budt på mange tomater, snart for mange.... så hvorfor ikke gemme nogle af tomaterne til vinteren ??? og især tomatsovs til pastaretter og pizza bruger vi meget af !!
Her er det Pearls of wisdom og nederst er det kookaburra cackle, som vi har mange modne af nu...
og her med Rusian cossack og mortgage lifter.. og ialt blev det til 3,5 kg
de skoldes og skindet fjernes..
hakkes i mindre stykker - og nej... det blev ikke høstet fra af disse her ;(
Mortgage lifter er meget sød i smagen når den er blevet varmet, så de bliver lavet til marmelade :)
og det blev til 4 glas :)
og resten blev til tomatsovs..
Pakket pænt i plastpotter og derefter i fryseren ;)

Til kaffen har Henriette fået bagt en grydebrød, så vi kunne få prøvet marmeladen af ;) ;) - og den er virkelig blevet god :) - en god blandet smag af vanilje og sød tomat :)

Posten kom med en pakke sidste dag :) :)
Endda helt fra Milano i Italien :) - Jane har været så sød at forære mig maleriet af min hånd med tomaten på :), det blev er lidt rørt over....
 Tusinde tak Jane ;) ;)

Kommentarer

  1. Hej Tim
    Tomatmarmelade - dét ku' jeg godt tænke mig at prøve. Sejt!!
    Jeg har endnu ikke taget frø, som du ellers har forklaret mig, da vi ikke har været så meget hjemme, men jeg har udset nogle tomater til at blive siddende og (over)modne. Det er fire testtyper, som jeg har fået forærende, og da nogle af dem er ret gode, så kunne det være sjovt, om jeg kan lave nogle til næste år. Jeg aner ikke en dyt om at dyrke tomater :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Lisbeth
      tomatmarmeladen er go'..... men ikke for meget af gangen så kan man blive træt af det ;)...
      - det er ellers meget let at tage tomatfrø og gemme dem til næste år, og bliver man først bidt af det... så ender du som mig (griner)

      Slet
  2. Nej det er ikke til at lave noget i den varme, men jeg skal da love for, at du har været flittig med tomaterne. Sikken et arbejde. Heldigt det smagte godt :)
    Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn do...
      ja.. det piner mit havehjerte, at jeg ikke får lavet de ting i haven som jeg ellers har planlagt for denne sommer, men... pyt - så nyder jeg sommeren til gengæld og oplader energi i sensommeren når regnen har blødt hele haven op igen ;)

      Slet
  3. Hej Tim

    Ja det må jeg sige tomaterne trives totalt i år!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Karsten
      total bedste tomat år til dagens dato for mig :) - og jøsses de er gode i år...

      Slet
  4. Der er rigtig gang i forraadet til vinter, men godt ser det ud. Og er glad for at billedet ankom , og oven i kobet uden mèn ( bojet eller lignende ). Haaber du bliver glad for det. Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. mojn Jane
      Billedet er i perfekt stand :) :) og jeg er utrolig glad for det :) endnu engang tusinde tak..
      Her i huset når vi har travlt nogle dage i efteråret/vinter så bliver aftensmaden en hurtig gang kødsovs med pasta, når det er mig som står for det, og det PINER mig HVER GANG... at jeg må købe de glas med pastasovs, når vi ellers selv har muligheden for at lave en god sovs af vores egne gode tomater :) - så til efterår/vinter vil det GLÆDE mig hver gang at jeg laver en hurtig gang pasta med kødsovs :) :)

      Slet
  5. Her stortrives de fleste tomater også - på trods af larveangreb flere gange. Min Tiny Tim er den eneste, der har noget "grønnakke", men det kan jo blot skæres væk.

    Fint billede du fik.

    SvarSlet
    Svar
    1. det problem grønnakke har jeg intet af i år... nok mere de gule solpletter (for meget sol) :)

      ja... billedet er superflot..

      Slet
  6. Hej Tim!
    Tack för ditt tips att lägga fröna i vatten, de stod där i några dagar och köttet ramlade av helt av sig själv.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. velbekomme Marika
      husk at høste masser af frø så vi også kan bytte lidt med hinanden ;)

      Slet
  7. Det er bare så inspirerende at læse dit indlæg. Tomater er bare så skønne og I forstår da at få noget ud af dem. I vores familie gemmes der også frø af egen avl. Jeg havde et indlæg for et stykket tid siden og en arv. Gamle frø som min mormor har samlet og ikke brugt. Jeg er spændt på om de vil gro. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. tak for de søde ord Leila :)
      Ja det er sgu' livsvigtigt at høste og gemme frøene til de kommende år :)..
      - Det er en flot arv fra din mormor, jeg håber at det lykkedes med at få dem til at spirer :)

      Slet
  8. Nej det er ikke til at lave noget i den varme, men jeg skal da love for, at du har været flittig med tomaterne. Sikken et arbejde. Heldigt det smagte godt :)

    ดูหนังออนไลน์

    SvarSlet
  9. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske